Arnošt Lustig: Vlny v řece

Knihu otevírá novela Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou, která se opírá o skutečné události z roku 1943 a získala několik cen.

Jedná se o příběh skupiny bohatých Židů, kteří jsou zadrženi Němci. Ti jim dávají naději na osvobození. Jeden z nich - Herman Cohen si vyžádá jako doprovod mladičkou Polku Kateřinu Horowitzovou, kterou spatřil na rampě. Velitel fašistického oddělení stupňuje naděje Židů na osvobození a za každou maličkost z nich tahá velké obnosy peněz. Jejich "výměnu" za prominentní německé zajatce překazí smyšlená žádost švýcarských úřadů o jejich dezinfikaci. Odvádí je do umývárny - plynové komory. Jediná Katřeina vytuší, že jde na smrt. Vzbouří se, zastřelí jednoho z vojáků a dalšího poraní. To však nic nemění na tom, že skupina Židů zde nachází smrt.

Kniha pokračuje souborem povídek Nikoho neponížíš. Na novelu navazuje mottem "Je takový zákon, že i ovce se vzepřou vlkům a vlci podlehnou.". hrdinové povídek Dívka s jizvou, První před branami, Modrý den a Hodiny jako větrný mlýn žijí na svobodě a účastní se posledního velkého zátahu v květnových dnech roku 1945. jsou to lidé pro hrdinství špatně uzpůsobeni - děti, starci nebo jinak slabší, ale v jejich odhodlání je projev nejcennější lidskosti.

Knihu uzavírá Ulice ztracených bratří. Z velké části ji tvoří novela Dita Saxová, kterou doprovází tři kratší povídky - Dívka u oleandrového keře, Velká bílá cesta a Záře půlnočního slunce. Jsme tu již v odlehlejší situaci a hrdinové těchto příběhů si hojí rány z válečných zážitků. Někdo nachází sílu k vyléčení, jiný je přemožen a umírá.

Erika Šídová