J. H. Krchovský - Poslední list

vydalo nakladatelství Petrov v Brně 2003, vydání první, 72 stran, 60 básní

Poslední dobou se mi zdálo, že se odcizuji od současné poezie a že jí nechci rozumět. Ve své jednoduchosti jsem se tak stal až příliš náročným a dokrmoval se častými návraty ke klasikům, kteří mne časem začali nebezpečně nudit. V tu dobu se mi do rukou dostala sbírka J. H. Krchovského Poslední list a já měl pocit, že jsem dostal potřebnou dávku živé vody a naděje, že se poezie nedostala do bludného kruhu. Sbírka je souborem vybraných básní autorovy tvorby z období roku 2001 - 2003 a už po přečtení prvních veršů jsem měl pocit, že dostávám transfůzi té správné krevní skupiny. Krátké básně s pravidelným rýmem a nádhernou pointou jsou v dnešní době nedostatkové luxusní zboží. Málokdo si dokáže hrát se slovy tak, že jeho básně připoutají ke čtení i naprostého poetického diletanta a Krchovský to rozhodně dokáže. Na rozdíl od některých básníků a jejich tvorby, Krchovskému slova nepřekáží, hraje si s nimi se schopností virtuosa a servíruje jednu perlu za druhou. Čtenář zde často nepátrá po smyslu básně, čtenář se tu vcítí do veršů až s děsivou samozřejmostí. Básně vám vlezou bezbolestně pod kůži a během okamžiku se dostanou do krevního oběhu. Sbírku přečtete doslova jedním dechem a na konci budete nechápavě kroutit hlavou, jak je možné tak dokonale skloubit krásu s jednoduchostí. Během čtení prožijete takový malý život ve kterém se střídají všechny možné člověčí pocity, zmar, ironie, slast, strach a mnoho dalších. Verše mají tu moc, že z vás právě tyto pocity snímají a ukazují je v dobře stravitelných obrazech, ke kterým se budete opakovaně vracet a jelikož kouzlo s prvním přečtením nevyprchává, budete nadšeně objevovat skryté věci při dalších návratech k této sbírce.

K tomu napomáhá i dobře zvolená velikost a výtisk v brožované vazbě, jenž sice působí levným dojmem, ale vejde se v pohodě do jakékoliv kapsy a to je dobře. Toto není sbírka do knihovny, toto je sbírka pro každodenní použití.